Sensommerudflugt
Tirsdag den 22. september 2009

"Verdenskunst i København" var overskriften på en artikel i Berlingske Tidende, artiklen som havde inspireret bestyrelsen til et besøg i den nyåbnede samling. Og en stor oplevelse blev det at se det nyrenoverede hus. Det lille museum var blevet udvidet, idet det var lykkedes at købe naboejendommen Kronprinsessegade 32. Tanken om at bygge et nyt museum uden for byen blev skrinlagt. Man besluttede at blive på den attraktive adresse midt i hovenstaden, Da vi nåede deadline for tilmeldelsen, havde 25 medlemmer meldt sig, og kl. 15.45 den 22/09 var alle mødt frem og stod tæt pakket i det lille receptionslokale.


På grund af snæver plads især i den muslimske samling måtte grupperne kun være på max. 15


Mette Bruun,
som skulle starte i den islamiske samling,
fik tildelt 13.


Mariette Tiedemann,
som startede i den europæiske samling,
fik tildelt de resterende 12.


Med elevator til 3.sal + trappeopgang til 4. sal nåede vi startstedet. Forinden havde vi gjort ophold ved et kort, som viste den islamiske kunsts udbredelse fra Indien i øst til Spanien i vest - et enormt område. Vi fik også en kort introduktion til museets stifter: højesteretssagfører Christian Ludvig David (1878-1960). Han var en forretningsmand af bemærkelsesværdig dygtighed. Efter hans død overgik hans samlinger og formue til en fond, som har administreret den med stor dygtighed og blandt andet betalt de 250 millioner, som udvidelsen og renoveringen har kostet.

Den islamiske samling er i dag museets største, den største i Skandinavien og blandt de 10 væsentligste i den vestlige verden. Det var umuligt at gå i detaljer en sådan dag. Desværre er det ikke tilladt at fotografere med blitz, så billeder bliver nemt uskarpe.

Det blev til enkelte væsentlige dele bl.a. en smuk speciel lampe, en gobelinvævet medaljon af bl.a. silke og forgyldt dyremembram fra begyndelsen af 1300-tallet. Samlingen er så omfattende, at man helt mistede pusten. Vi fik en mundsmag og stor lyst til fordybelse i kunsten og dens historie næste gang, man gæster museet.

Turen gik derefter til 2.salen, der rummer ældre europæisk samling af fransk fajance, meissen-porcelæn og smukke engelske møbler og den nyere danske samling af malerier, der består af arbejder af Theodor Philipsen, J. F. Wilhelmsen samt 11 værker af Vihelm Hammershøj.



Mette Bruun gennemgik 2 billeder, et af Willumsen, et smukt gadeparti og et af Hammershøj "Åbne døre", en instruktiv og fin gennemgang, smukke lokaler, smukt interiør, en fornøjelse at opleve.

1.salen rummer blandt andre Gulsaldersalen, den eneste som står urørt efter den gennemgribende omstrukturering. Dansk fajance og sølv pryder rummene, engelske møbler samt møbler far David Roentgens værksted. På væggene ses nederlandske og franske malerier samt værker af en række danske guldaldermalere. Smukt et det arrangeret med dæmpet lysindfald fra de hvide persienner. Man føler sig hensat til en anden tid i de smukke rum. Lyst til igen at se de smukke værelser, at genopleve de mange indtryk, som ikke kunne nå at bundfælde sig, var stor, og mange lovede sig selv igen at ????? ind i det spændende, vidtfavnende museum.

Overtøjet og tasker blev hentet i garderoben, og i et dejligt septembervejr gik turen til restaurant PASTIS i Gothersgade. 2 lange borde stod parat til at modtage os, og snart havde alle fundet en plads.



En lækker 3-retters menu blev serveret og dertil et glas vin.





Stemningen var god, tilfredshed med arrangementet stor, og efter to timers hyggeligt samvær brød selskabet op - endnu en tur rigere i den gamle klub.